Sund økonomi og grøn omstilling kan godt gå hånd i hånd

Transportvirksomheden Abildskou har medvirket i projektet Det Grønne Akademi, fordi de har et ønske om at sætte større fokus på klima og bæredygtighed i deres forretning.

”Det har været en øjenåbner gennem Det Grønne Akademi at få en bæredygtighedskonsulent på besøg. Vi tror vi er gode, men vi har fået fokus på områder som vi kan bruge og udvikle, og vi forsøger ikke at falde tilbage i gamle vaner,” siger Jess Abildskou, der er administrerende direktør i Abildskou.

Det er bæredygtighedskonsulenten Ulla Maria Aude, der er uddannet indenfor design og kommunikation, der har været på besøg hos Abildskou

”Som designer arbejder man meget med folks adfærd i projektudviklingen. Det giver derfor også god mening at arbejde med grøn omstilling, som både handler om konkrete beregninger og forretningsudvikling men i høj grad også om adfærd og vaner,” fortæller Ulla Maria Aude.

I sin virksomhedspraktik har Ulla Maria Aude været inde og kigge på vanerne i virksomheden, hvor hun blandt andet har udskiftet engangsplastikkopper med porcelænskrus, og dermed sparer Abildskou 9000 plastikkopper om året. Men Jess Abildskou har også fokus på den grønne omstilling i dagligdagen.

”Jess har indført grønne tiltag uden at prale af det. For eksempel vaskes busserne i regnvand, der opsamles på pladsen, hvilket mange af chaufførerne ikke vidste. Det er både sund økonomisk fornuft, men det handler også om miljø og klima. Der er mangel på kommunikation i forhold til hvad virksomheden gør i den grønne omstilling, men man må godt prale med, at man forsøger at være miljøbevidste”, fortæller Ulla Maria Aude.

Friske øjne kan se grønne potentialer

Den daglige drift i virksomheden kan hurtigt fylde dagligdagen ud, og dermed skubbes de grønne potentialer i baggrunden.

”Mange virksomheder har brug for friske øjne for at kunne skabe forandring. Den grønne omstilling er ikke nødvendigvis en opgave virksomhederne kan løfte, fordi den daglige drift fylder al tiden ud. Jeg håber de i Abildskou finder tid i den daglige drift til at arbejde med de ting vi har snakket om”, siger Ulla Maria Aude

Og den største post i klimaregnskabet hos Abildskou er fossilt brændstof som jo – indtil videre – er nødvendigt for at drive forretningens kerneydelse.

”Vi bruger stadig en betragtelig mængde diesel, men vi har også biler, der kører på HVO Biodiesel, som udleder op til 90% mindre CO2 end almindelig diesel. For at vi kan omstille os helt til at blive CO2-neutrale, skal vi vente på den teknologiske udvikling, som kan gøre eksempelvis elbusser rentable i den skala vi har behov for,” fortæller Jess Abildskou afslutningsvis.