Cykeludlejning sender kommunale medarbejdere på jernhesten

Gode ben, bedre kondi og vind i håret. Der er mange fordele ved at vælge cyklen – med eller uden el – når man som medarbejder i Aarhus Kommune skal fra A til B. Men en mindst lige så vigtig fordel er, at cykeltrafikken bidrager til Byrådets målsætning om et CO2-neutralt Aarhus i 2030. Et tidligere beskæftigelsesprojekt gik så godt, at det i dag er blevet til et internt udlejningskontor for elcykler med plads ansatte på særlige vilkår.

Det er Center for Forebyggelse og Rehabilitering, Sociale forhold og Beskæftigelse, står bag. Centret forudser, at stadig flere arbejdspladser i kommunen vil leje elcykler, som medarbejderne kan bruge i arbejdstiden. Blandt andet fordi Byrådet har en forventning om, at kommunens medarbejdere bruger den tohjulede til de korte ture op til fem kilometer.

”Vi oplever en stor og stigende interesse for vores cykelordning. Det skyldes selvfølgelig, at der er politisk medvind til cyklismen, som er klimavenlig, men mange får også øjnene op for, hvor nemt, hurtigt og billigt det er at cykle, når man skal rundt i byen i forbindelse med sit arbejde. Her er cyklen bare bedre end bilen, særligt på de korte ture. Og elcyklen har den fordel, at man ikke møder frem med sved på panden,” siger Vibeke Hulemose, der er leder af Værkstedet i Center for Forebyggelse og Rehabilitering.

Det er en del år siden, at centret begyndte med udlejning og servicering af cykler, og antallet af lejeaftaler er steget mærkbart siden. I 2016 indgik centret 152 aftaler, sidste år var tallet fordoblet til 301.

Aktuelt har centret 609 cykler på gaden. Mange af dem bliver for øjeblikket lejet af Sundhed og Omsorg, hvor cyklerne bruges af ansatte i hjemmeplejen.

Man skal skabe synergier

Tendensen med at dele infrastruktur eller tænke i, at kerneopgaver på en arbejdsplads kan have flere bundlinjer, er noget der er kommet for at blive. I hvert fald hvis man spørger klimachef i Aarhus Kommune Henrik D.H. Müller.

”Det er en trend, man ser brede sig. Flere virksomheder i Aarhus er med på vognen – eksempelvis med at stille sin egen ladeinfrastruktur til elbiler til rådighed for offentligheden, når virksomheden ikke bruger den selv. Pointen er, at jo flere synergier, vi kan skabe i med vores arbejde omkring den grønne omstilling, jo hurtigere og bedre kommer vi i mål,” siger han.

Fakta:

Det koster 525 kroner pr. måned at leje en elcykel og 250 kroner pr. måned at leje en cykel uden el. Lejeaftalen løber to år ad gangen. Prisen inkluderer forsikring samt serviceaftale, som dækker årlige eftersyn, reparationer udført på arbejdspladsen eller ombytningscykler ved større reparationer. Det er muligt at tilkøbe ekstraudstyr.