Eldelebiler skal erstatte diesel- og benzinbiler

Nye fossilfrie mobilitetsløsninger er en vigtig brik i den grønne omstilling, og centralt for Aarhus Kommunes kommende klimastrategi. Aarhus skal omstilles til fremtidens fossilfrie samfund. Og byrådet har sat et ambitiøst mål om at Aarhus skal være CO2-neutral i 2030 for at skubbe på omstillingen. Som et led i det arbejde har Aarhus Kommune indgået et samarbejde med virksomheden TADAA!, som tilbyder el-delebiler til private og erhverv i små og store fællesskaber. Målet er at fortrænge 1000 fossildrevne biler i løbet af 2017, hvor byen er europæisk kulturhovedstad.

”Transportsektoren er den største udfordring vi har lige nu i omstillingen af Aarhus. Vi skal have den vedvarende energi ind i tranporten. Populært sagt kan man sige at vi skal have vindmøllestrømmen ind i vores biler. Det er en stor opgave. Samarbejdet med TADAA! er rigtig interessant, fordi det både indfører flere elbiler i byen, samtidig med at mængden af biler nedbringes. Det er både godt for klimaet og er med til at mindske trængslen i byen.” siger klimachef i Aarhus Kommune, Henrik D. H. Müller. 

Massive CO2-besparelser

Færre biler på vejene, øget mobilitet, flere ledige parkeringspladser og massive CO2-besparelser er nogle af de fordele, borgerne kan se frem til med flere elbiler i bybilledet.

”Vores erfaringer viser, at en delebil kan erstatte behovet for mellem fire og ti privatejede biler. Derfor er vores klare ambition at rulle op til 200 el-delebiler ud på vejene i Aarhus i løbet af 2017,” fortæller direktør for TADAA! Søren Skov Bording. 

De 200 elbiler kan i teorien erstatte 1000 konventionelle biler. Og ved at erstatte 1000 konventionelle biler med el-delebiler fra TADAA! kan Aarhus Kommune se frem til en månedlig besparelse på 46.000 kg. Med en lineær udvikling betyder det en CO2-besparelse i 2017 på hele 302.900 kg

Ny måde at dele bil på

TADAA! adskiller sig fra eksisterende delebilsordninger ved at åbne op for en helt ny måde at have adgang til delebil på – nemlig afgrænsede brugerfællesskaber, såsom boligforeninger, virksomheder og offentlige institutioner, hvor der er behov for adgang til fleksibel transport.

”Delebilerne fra TADAA! har sin faste parkeringsplads i fællesskabet, lige ved døren og er kun tilgængelige for andre brugere i fællesskabet, hvilket betyder, man deler med sine nærmeste naboer eller kollegaer - samtidig er der fri km og opladning i hele landet,” siger Søren Skov Bording. 

TADAA! er allerede rullet ud i boligforeningen Århus Omegn, hvor brugerne nu til sammen har kørt over 1700 km og dermed nyder godt af de fordele, som delebilsordningen giver.